Tyskland
Pensjonssystemet i Tyskland har gjennomgått omfattende reformer de siste årene. Den statlige pensjonen har vært den klart viktigste delen av pensjonssystemet, og står fortsatt for to tredeler av inntektsgrunnlaget for pensjonister. Reformer i 1992, 2001 og 2004 har gradvis gjort den offentlige pensjonen mindre omfattende og mer økonomisk bærekraftig, samtidig som nye statsstøttede ordninger har gjort frivillig tjenestepensjon og private pensjonsordninger viktigere.
Offentlig pensjon
Den ytelsesbaserte offentlige alderspensjonen dekker 80 prosent av arbeidsstyrken i Tyskland. Den utgjorde i 2003 66 % av den totale inntekten for tyskere over 65 år. Den offentlige pensjonen finansieres løpende (pay-as-you-go) gjennom en samlet pensjonsavgift på 19,5 prosent av bruttolønn, delt likt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Pensjon for offentlige tjenestemenn finansieres direkte gjennom offentlige budsjetter, og egne ordninger finnes for selvstendig næringsdrivende og enkelte yrkesgrupper.
Pensjonen beregnes med utgangspunkt i pensjonspoeng. Opptjeningen avhenger av inntekt og antall års innbetaling. Pensjonspoengenes verdi justeres årlig etter både den generelle lønnsutviklingen og etter forholdet mellom antall pensjonister og bidragsytere. Dette skal bidra til at den nødvendige økningen i pensjonsavgiften ikke blir høyere enn fra dagens 19,5 % til 22 %.
Utbetaling av pensjon krever minst fem års opptjening. Generell pensjonsalder er 65 år, men pensjonen kan utbetales etter fylte 63 år og 35 års opptjening for personer født etter 1952. Tidligpensjon gir mindre utbetaling, og utsettelse av pensjoneringstidspunktet ut over 65 år gir en bonus i tillegg til flere pensjonspoeng. Pensjonister med lav inntekt eller uten pensjonsrettigheter har krav på sosialhjelp, tilsvarende ca. 20 % av gjennomsnittsinntekten i Tyskland.
Tjenestepensjon
Pensjonsreformene i 2001 og 2004 fremmet utviklingen av tjenestepensjonsordninger og privat pensjonssparing. Tjenestepensjonsordninger er obligatorisk for alle offentlige ansatte og frivillig i privat sektor. Lovverket muliggjør fem ulike typer tjenestepensjon. Siden 2001 hardekningsgraden steget, og i 2006 var 5,3 millioner offentlig ansatte og 10,4 millioner i privat sektor dekket av tjenestepensjonsordninger. Dette tilsvarer omtrent 46 % i privat sektor og 60 % av arbeidsstyrken som helhet. Tjenestepensjon stod i 2006 for omtrent 7 % av tyske pensjonisters totale inntekt.
Privat pensjonssparing
Etter pensjonsreformene har også privat pensjonssparing blitt viktigere. Private pensjonsordninger bidro i 2006 også til rundt 7 % av total inntekt for tyskere over 65 år. “Riester pension”, introdusert i 2002, gir skattefradrag eller annen statlig støtte ved sparing av opptil 4 prosent av inntekten. Systemet er progressivt, ved at de største fordelene gis til lavinntektsgrupper og barnefamilier. I 2005 hadde 4 millioner tyskere tegnet slike kontrakter, og ytterligere 8 millioner tegnet andre former for private pensjonsordninger i perioden 2001-2005.
Linker
- Bundesministerium für Gesundheit und Soziale Sicherung (tysk)
- Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend (tysk)
- Empirical risk analysis of pension insurance –
- the case of Germany Deutsche Bundesbank (2006)
- Modelling the impact of ageing populations on public spending - Country fiche on the German pension system Europakommisjonen (2005)
- Germany - The Reformed Pension System David Natali(2004)
- Observatoire social européen
- Reforming the German Public Pension System Axel H. Börsch-Supan & Christina B. Wilke (2005) University of Mannheim
- Synthesis report on adequate and sustainable pensions (SEC(2006)304, 27/02/2006) – Germany Europakommisjonen (2006)
- Occupational pensions and industrial relations – Germany EIRO (2004).
- Quantitative Overview on Supplementary Pension Provision Hewitt (2007), prepared for The European Commission Directorate General EMPL. Se s. 73-95.
- Pensions at a glance – public policies across OECD countries, 2007 OECD (2007). se s. 127-129